Scoren met direct mail: zorg voor een duidelijke boodschap

Wil je scoren met direct mail? Dan zijn er verschillende factoren waarmee je rekening moet houden. In een reeks blogposts bespreekt MASTERmail vijf elementen om van je postmailing een succes te maken. Dat de boodschap daarbij cruciaal is, spreekt voor zich. De ontvanger moet immers perfect begrijpen wat jij bedoelt en aangespoord worden om een bepaalde stap te zetten. Hoe kan je een overtuigende direct mail schrijven? Wij zetten je op weg!

#1 Bepaal de juiste invalshoek

Je kan een direct mail op talloze manieren benaderen. Hieronder zetten we enkele voorbeelden op een rij. Wel belangrijk: beperk je tot één concrete boodschap per postmailing.

  • Link je communicatie aan een specifiek moment, bijvoorbeeld Valentijn of de start van de zomer.
  • Verstuur welkomstpakketten naar nieuwe klanten.
  • Doe aan storytelling en deel het straffe verhaal van een trouwe klant, een doorwinterde collega of een succesvol partnership.
  • Zet een nieuw product, een promo of een opendeurdag in de verf.
  • Maak lijstjes, bijvoorbeeld drie antwoorden op veelgestelde vragen of je drie topproducten.

Tip: ontbreekt het je aan de vlotte pen om een gevatte boodschap op papier te zetten? Geen probleem! MASTERmail helpt je graag om een sterke direct mail te schrijven.

#2 Maak je tekst makkelijk scanbaar

Vandaag moet alles vlug, vlug, vlug gaan. Lezers scannen de direct mail en beslissen in enkele seconden of de inhoud interessant genoeg is om zich verder in te verdiepen. Schrijf je lange blokken tekst, zonder structuur? Dan vergroot de kans dat ze hier weinig aandacht aan besteden. Vermeld daarom de belangrijkste boodschap in het begin van de tekst, maak gebruik van tussentitels, witregels en bullets, en highlight de belangrijkste woorden. Lange, complexe zinnen kan je beter vermijden. Houd het kort en krachtig!

#3 Combineer tekst en design in je direct mail

In de vorige blogpost hadden we het over de impact van kleurgebruik. Al gaat design natuurlijk verder dan enkel het kleurenpalet. Met de juiste visuele elementen kan je je boodschap versterken. Dat begint al bij het lettertype. Daar geldt zonder twijfel: less is more. Kies voor een eenvoudig lettertype en een voldoende groot formaat, zodat de tekst moeiteloos leest. Verder kan je je direct mail pimpen met visuele vormen, maar overdrijf niet. Gebruik ze om eenheid te creëren of net voor meer contrast te zorgen, maar vermijd een schreeuwerige mix.

Benieuwd wat we te zeggen hadden over het belang van kleur in je direct mail? Ontdek onze tips in de blogpost ‘Maak slim gebruik van kleur'.


Dankzij onze jarenlange ervaring weten we bij MASTERmail precies wat wel én wat niet werkt in een postmailing. Wij helpen je om je direct mail te schrijven, printen en personaliseren je communicatie en engageren ons voor een stipte verzending.

   Neem contact met ons op 

in
Marketing 12 maart 2024
Deel deze post
Onze blogs
Archiveren