Scoren met direct mail: maak slim gebruik van kleur

Wil je scoren met direct mail? Dan zijn er verschillende factoren waarmee je rekening moet houden. In een reeks blogposts bespreekt MASTERmail vijf elementen om van je postmailing een succes te maken. Zo kan je kleur strategisch aanwenden om het gedrag van de ontvanger te beïnvloeden. Maar liefst 85 % van de consumenten benoemt de kleur van een product als de belangrijkste reden om het te kopen. Welk gevoel wil jij precies oproepen? In dit artikel delen we inzichten om je direct mail optimaal uit de verf te laten komen.

Rood | Dynamisch en activerend

Rood springt meteen in het oog, zoveel is zeker. Het is een krachtige kleur die je kan gebruiken om de aandacht te trekken of aan te zetten tot actie, zeker wanneer je streeft naar impulsaankopen. Overdrijf niet, want dan kan je direct mail al snel dwingend of schreeuwerig overkomen.

Geel | Warm en stimulerend

Geel associëren we meteen met vrolijkheid, creativiteit en spontaniteit. Mag het wat speelser? Dan is deze tint zeker de goede keuze. Wanneer je een serieuze, moeilijke of complexe boodschap brengt in je direct mail, laat je geel beter achterwege.

Oranje | Energetisch en uitnodigend

Oranje is een mooie mix van rood en geel. Het resultaat? Een uitnodigende, enthousiaste kleur waar het plezier van af spat. Ideaal om positieve communicatie te ondersteunen!

Groen | Duurzaam en evenwichtig

Wie groen zegt, linkt dit meteen met duurzaamheid en het milieu. Daarnaast straalt de kleur ook harmonie uit, staat ze symbool voor groei en vernieuwing, en brengt ze rust in je direct mail.

Blauw | Veilig en vertrouwd

Je kan de kleur blauw aanwenden wanneer je een heldere, informatieve boodschap wil brengen. Deze tint wordt namelijk gelinkt met betrouwbaarheid en zet zowel je geloofwaardigheid, als je professionaliteit kracht bij.

Extra tip: 

Waak nauwgezet over de leesbaarheid van je direct mail. Bepaalde kleuren combineren minder goed. Zo zijn rode letters moeilijk te lezen op een blauwe achtergrond. 

In het eerste artikel haalden we verschillende manieren aan om de aandacht te trekken met je direct mail. Benieuwd? Lees hier onze tips


MASTERmail heeft een breed expertisepalet in direct mail. We helpen je om de juiste kleuren te bepalen, printen en personaliseren volgens de regels van de kunst, en zorgen voor een foutloze verzending.

 Neem contact met ons op >>

in
Marketing 12 maart 2024
Deel deze post
Onze blogs
Archiveren