Wit is altijd schoon in Direct Mail

Wit is altijd schoon

Te veel lettertjes op te weinig plaats. Te kleine lettertjes ook. En vooral: te weinig witruimte.

Ik zie het nog veel te veel: een boodschap die niet overkomt doordat ze te weinig plaats krijgt. Het is een vreemde paradox: Hoe meer lettertjes er op een blad of op een scherm staan, hoe minder mensen geneigd zijn om te lezen. Hoe meer wit mensen zien, hoe welwillender ze iets gaan lezen.

Gebruik liever wat meer papier dan minder wit

Kan alles nog nét op één A4’tje? Ga dan schrappen of gebruik twéé A4’tjes.
Je kunt een tekst compleet kapotmaken door een lay-out die de letters te weinig ademruimte geeft.

Zorg voor genoeg wit rond je korte alinea’s

In Word kun je je marges zo smal maken, dat de tekst bijna tegen de rand van je blad plakt.
Het is de beste manier om lezers weg te jagen. Wit laat je tekst ademen. Wit geeft structuur.
Wit nodigt uit om te lezen. Ik heb het over randwit en wit tussen je alinea’s. Korte alinea’s, zodat er nóg meer ruimte komt voor wit. Het is dé manier om lezers binnen te trekken in je tekst.

Wees niet bang voor witruimte

Gebruik je witruimte ook om de aandacht van de lezer naar het belangrijkste te trekken.
Kijk eens naar de hoeveelheid wit op de website van Apple. Of naar de startpagina van Google: 90 procent wit. Naast, boven en onder je tekst heeft je lezer wit nodig. Wit is altijd schoon.

Vraag nú je blogboekje aan via welkom@mastermail.be of 016 25 88 75.

Wil je op de hoogte blijven van tips rond Direct Mail?
Schrijf je dan hier in voor onze nieuwsbrief.