Verhoog je ROI in direct marketing met A/B-tests

Vrees je dat A/B-testing voor je direct marketing onbegonnen werk is? Helemaal niet, we tonen je hoe het werkt.

Vrees je dat A/B-testing voor je direct marketing onbegonnen werk is?
Helemaal niet, we tonen je hoe het werkt.

Stel dat je niet weet wat werkt in je direct marketing, hoe kun je dan je ROI (return on investment) verhogen? En wat als je maar één aanbod hebt en het slechte resultaten oplevert? Dankzij A/B-tests ontdek je stap voor stap welk aanbod en welke woorden en beelden het best aanslaan bij specifieke doelgroepen.

In grote lijnen kun je drie soorten A/B-tests onderscheiden:

1. Eenvoudige A/B-tests

Je verstuurt een direct mail en verandert daarin één element voor 50% van de ontvangers, een zogenoemde ‘split run’. Dat element is vaak het aanbod dat je doet: een wijziging in het aantal opties, een prijsvariant, een extra geschenk, enzovoort. Dit soort A/B-test is gemakkelijk te realiseren en levert je door zijn eenvoud resultaten op die je goed kunt interpreteren. Door een aantal A/B-tests na elkaar te doen, ben je in staat geleidelijk aan je resultaten sterk te verbeteren.

2. Visuele A/B-tests

Je wijzigt in de visuele A/B-test (ook wel ‘control test’) de onderdelen van je direct mail compleet. Met andere woorden: je gebruikt verschillende stukken en sleutelt aan ontwerp, kleur, beelden, headlines en volledige tekst. Dankzij digital printing is zo’n A/B-test praktisch perfect te versturen. Je moet vooraf wel grondig nagaan of je niet te veel parameters hebt om te testen. Soms is het niet meer mogelijk door de bomen het bos te zien.

3. Complexe A/B-tests

Je kunt je test niet alleen op de vorm en de inhoud richten. Je doelgroep is even belangrijk: het is mogelijk ze zo te segmenteren, dat je direct mails verstuurt met specifieke inhoud voor hen. Mogelijkheden om te segmenteren zijn: aankoopgeschiedenis, leeftijd, gezinssamenstelling, woonplaats, wagenbezit, voorkeuren en interesses …

Vergeet niet je resultaten te traceren

Als je aan A/B-testing doet, is tracking uiterst belangrijk. Denk daarom vooraf goed na hoe je mensen laat reageren, bijvoorbeeld via sms, telefoon, URL’s, QR-codes, antwoordkaarten, enzovoort. Altijd moet je dan een manier inbouwen om de bron van de reacties te kunnen controleren, bijvoorbeeld via:

  • een uniek telefoonnummer
  • een unieke URL (of een speciaal voor hen gemaakte landingspagina of mini-website: een PURL of ‘personalized URL’)
  • een unieke couponcode
  • een unieke korte code (als ze via sms reageren)

Hoe haal jij meer uit direct marketing dankzij A/B-tests?

Zoals gezegd, hoeft A/B-testing niet ingewikkeld te zijn. Hou het eenvoudig, want dat werkt vaak het best. Beschouw elke direct mail als een test om wat vroeger niet werkte nu meer kans op succes te geven.
En overleg eens met onze specialisten Lise of Leen.