Wit scoort altijd in direct mail.
Te veel lettertjes op te weinig plaats.
Te kleine lettertjes ook.
En vooral: te weinig witruimte.
Ik zie het nog veel te veel: een boodschap die niet overkomt doordat ze te weinig plaats krijgt.
Het is een vreemde paradox: Hoe meer lettertjes er op een blad of op een scherm staan, hoe minder mensen geneigd zijn om te lezen. Hoe meer wit mensen zien, hoe welwillender ze iets gaan lezen.
Gebruik liever wat meer papier, dan minder wit
Kan alles nog nét op één A4’tje? Ga dan schrappen of gebruik twéé A4’tjes.
Je kunt een tekst compleet kapotmaken door een lay-out die de letters te weinig ademruimte geeft.
Zorg voor genoeg wit rond je korte alinea's
In Word kun je je marges zo smal maken, dat de tekst bijna tegen de rand van je blad plakt.
Het is de beste manier om lezers weg te jagen.
Wit laat je tekst ademen.
Wit geeft structuur.
Wit nodigt uit om te lezen.
Ik heb het over randwit en wit tussen je alinea’s. Korte alinea’s, zodat er nóg meer ruimte komt voor wit. Het is dé manier om lezers binnen te trekken in je tekst.
Wees niet bang voor witruimte
Gebruik je witruimte ook om de aandacht van de lezer naar het belangrijkste te trekken.
Kijk eens naar de hoeveelheid wit op de website van Apple.
Of naar de startpagina van Google: 90 procent wit.
Naast, boven en onder je tekst heeft je lezer wit nodig. Wit is altijd schoon.
Vragen over jouw direct mailings?
Neem gerust contact met ons op, wij helpen je graag verder.
Paper is the new gold: 5 takeaways voor Direct Mailing
Direct mailing is een krachtige tool om werknemers, klanten, prospecten of sollicitanten te bereiken én te overtuigen. Maar wat is het geheim achter een succesvolle postcampagne? MASTERmail geeft je 5 takeaways voor direct mailing. Let’s get started!
Ontvang sneller betalingen met minder administratie
Uw fiscale attesten al uitgestuurd?
Boodschap van algemeen nut: nieuwe tarieven en afspraken bij Bpost
3 tips om te besparen op je post
Boost je direct mailcampagne met MASTERmail
MasterSmiles: geschenkdozen die in de brievenbus passen (of net helemaal niet!)
Warm het ja-woord van je lezer op met positieve woorden
E-mailmarketing versus Direct Marketing: de harde waarheid
GDPR en Direct Mailing: 3 kernboodschappen
Hoe krijg je meer mensen naar je event?
Verhoog je ROI in direct marketing met A/B-tests
Je mailing laten vertellen in 1-2-3’tjes
Zet direct mailing centraal in je content marketing
Stop emotie in je Direct Mailing
9 Postkaart-tips