E-mailmarketing versus Direct Marketing: de harde waarheid


E-mailmarketing werkt niet meer zoals vroeger. Mensen worden overspoeld door mails. Niet alleen pure spam. Maar ook mails van bedrijven zonder doel en zonder aanbod. En natuurlijk veel mails met een duidelijk aanbod, maar te veel en te dikwijls. Het gevolg van die tsunami van commerciële e-mails? Minder respons, lagere conversie.

De oplossing?

Betere e-mails versturen, natuurlijk. Maar ook het geweer van schouder veranderen. Eerst wat cijfers.

Het Britse marketingbureau Proactive deed in 2017 onderzoek naar e-mailmarketing en direct marketing.

De opvallendste resultaten:

  • 70% van de ondervraagde personen zeggen dat ze te veel e-mails krijgen.

  • De levensduur van een Direct Mailing is 17 dagen, die van een mail amper 2 seconden.
  • Direct Mail haalt een response rate van 4,4%, terwijl dat bij e-mails maar 0,12% is.
  • De ROI (return on investment) is bij e-mailmarketing hoger, maar de kosten per acquisitie liggen bij direct marketing lager.

Verschillende karakters, verschillende doelen.

Tegelijkertijd stelde het onderzoek vast dat e-mailmarketing en direct marketing een ander karakter hebben. E-mails zijn snel, informatief, informeel, spontaan, interessant en leuk. Direct mails worden ervaren als officieel, belangrijk, formeel, geloofwaardig, persoonlijk, betrouwbaar, informatief en iets om goed te bekijken. Dat verschil in karakter geeft je de mogelijkheid om het kanaal van je communicatie doelgericht te kiezen.

Mixed media campagnes

Uit een onderzoek van de Britse Royal Mail komt naar voren dat direct marketing en e-mailmarketing elkaar kunnen versterken. Een reden daarvoor is dat mensen voor een verschillend kanaal kiezen afhankelijk van waar ze zich bevinden, wat ze aan het doen zijn of het doel van de communicatie.

Opvallende percentages:
  • 51% geeft de voorkeur aan bedrijven die Direct Mail en e-mail combineren.

  • 56% voelt zich meer gewaardeerd door Direct Mail. Bij e-mail vindt maar 40% dat.
  • 65% houdt ervan zowel door een papieren als een online catalogus te bladeren voordat ze overgaan tot een aankoop.

Ga daarom voor mixed media campagnes: laat je direct mail en e-mail elkaar versterken. Het leidt tot …

Verrassende resultaten

  • 25% van de klanten spendeert meer als bedrijven Direct Mail en e-mail combineren.

  • Prospects zijn 10 tot 20% meer geneigd tot conversie na een aanbod via Direct Mail dan na een aanbod via e-mail.
  • De combinatie van Direct Mail en e-mail scoort beter voor merkbekendheid, ROI en klantenervaring.

Waarom ervaren mensen direct mail zo positief?

Cijfers zeggen veel, maar de emoties van mensen spelen ook een rol. Mensen houden ervan iets vast te nemen. Stuur je een mooie Direct Mail, een staaltje of een proefpakket via de post? Dan moeten ze het geheel openenaanraken en testen.

Een voorbeeld: een parfumwebshop kan nieuwe producten niet via e-mail laten ruiken. Daarom verstuurt het bedrijf direct mails met staaltjes naar zijn klanten. Dat creëert een unieke zintuiglijke beleving: kijken, voelen, ruiken.

Resultaat? Direct Mail creëert een sterkere band en een emotionele respons. Mensen voelen zich persoonlijk aangesproken.

Maak je marketing sterker met direct mail

Combineer je direct mail en e-mail? Dan zal je betere resultaten behalen. Goed voor je marketing en goed voor je bedrijf.

Hoe begin je eraan?

Nodig een specialist van MasterMail uit, Els bijvoorbeeld.

Bronnen en meer info: MarketingProfs, SmartInsights, MailChimp en Bakergoodchild
E-mailmarketing versus Direct Marketing: de harde waarheid

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x