22 februari 2019
Hoe krijg je meer mensen naar je event?
Krijg je ook zoveel uitnodigingen? Voor events, opendeurdagen, recepties, productpresentaties en optredens. Wat doen slimme organisatoren om ervoor te zorgen dat je hun uitnodiging niet vergeet?
Af en toe sta je zelf in de schoenen van de organisator. Je merkt dan meteen dat één keer een mailtje versturen slechts een beperkte respons oplevert. Voorkom dat je ontmoedigd raakt en denkt dat ‘toch niemand geïnteresseerd is’. De werkelijkheid ziet er anders uit: mensen hebben het razend druk in hun eigen wereldje. Gelukkig zijn er middelen om in dat wereldje door te dringen en hun aandacht te trekken voor je event.
1. TIL JE UITNODIGING OVER VAKANTIES HEEN
Vakanties bepalen steeds meer het ritme van onze economie en daardoor ook het ritme van ons leven. Er is niet alleen de grote vakantie, die twee maanden duurt en in sommige kringen tot in september nazindert. Daarnaast heb je de herfstvakantie, de kerstvakantie, de krokusvakantie en de paasvakantie.
Zeker als mensen kinderen hebben, stemmen ze hun agenda af op vakanties. Gelukkig kun je er wat aan doen. Kijk maar eens even naar de komende vakantieperiodes in Vlaanderen:
Herfstvakantie: Maandag, 28 oktober 2019 – Zondag, 3 november 2019
Kerstvakantie: Maandag, 23 december 2019 – Zondag, 5 januari 2020
Krokusvakantie: Maandag, 24 februari 2020 – Zondag, 1 maart 2020
Paasvakantie: Maandag, 6 april 2020 – Zondag, 19 april 2020
Zomervakantie: Woensdag, 1 juli 2020 – Maandag, 31 augustus 2020
2. PLAN JE UITNODIGINGSTRAJECT
Herhaling werkt, ook voor uitnodigingen. Maak daarom werk van de planning van je uitnodigingstraject. Het is niet voldoende één keer een save-the-date te mailen en één keer een uitnodiging. Mensen krijgen dagelijks tientallen mailtjes te verwerken en – geloof ons vrij – vaak heerst er chaos in hun mailbox.
Is méér mailen dan de oplossing? Dat kan helpen, maar het komt erop aan je te onderscheiden, eruit te springen, op te vallen. Hoe doe je dat?
3. STUUR EEN KAART OF BRIEF DRIE MAANDEN VOORAF
Je zult in je uitnodigingstraject altijd een vakantieperiode moeten overwinnen. Zeker als je event in januari/februari of september/oktober plaatsvindt, is het verstandig drie maanden vooraf je doelgroep warm te maken voor je event.
Doe dat niet alleen met mails. Combineer met een kaart of brief, en je kans op succes schiet meteen de hoogte in. Waarom?
Mensen krijgen steeds minder gepersonaliseerde papieren post. Als je een kaart of brief stuurt die verrast, inspireert of charmeert, dan zit je meteen op de juiste golflengte: mensen zullen een directe impuls voelen om zich voor je event in te schrijven.
Vergeet daarom ook niet een landingspagina online te zetten die mensen snel en gemakkelijk kunnen invullen. Een doelgericht uitnodigingstraject is altijd een combinatie van digitaal en analoog.
4. BEVESTIG MET EEN POSTKAART
Je landingspagina zal bij een inschrijving een e-mail genereren om te bevestigen dat iemand zich ingeschreven heeft. Maar zelfs zo’n confirmatiemail garandeert niet dat die persoon daadwerkelijk naar het event zal komen.
Je hebt nog iets méér nodig om hen helemaal over de streep te trekken: stuur een postkaart met bijvoorbeeld een duidelijke timing van het event, een wegbeschrijving of een bon die mensen op het event kunnen verzilveren. Zelfs een streepjescode op de kaart zetten, kan voor sommige toepassingen interessant zijn.
Nog een weetje: een kaart is een handig hulpmiddel voor parkeerwachters. Als mensen op een event toekomen, kunnen ze aan de parkeerwachter de kaart tonen, zodat hij de verkeersstroom in goede banen kan leiden.
5. BEDANK ACHTERAF OOK MET EEN KAART OF BRIEF
Geslaagd event achter de rug? Denk aan de toekomst, want misschien staan er nog meer events – bijvoorbeeld een reeks seminars – op het programma en wil je er nú voor zorgen dat mensen ernaartoe zullen komen. Stuur de aanwezigen daarom na het event een persoonlijk bedankje in de vorm van een kaart of brief. En waarom niet ook hier de combinatie maken met een bon – bijvoorbeeld voor een tijdelijke korting.
COMBINEER EN HEERS
Wil je een event met veel aanwezigen? Dan raden we voor één keer aan: ‘combineer en heers’. Door een uitnodigingstraject op te stellen waarin je efficiënt e-mail en direct marketing combineert. Digitale en analoge communicatie samen versterken de kracht van je uitnodigingen aanzienlijk.
Wil ook jij van je event een succes maken?
Nodig eens een specialist van MASTERmail uit, bijvoorbeeld Leen of Lise.
Wijzigingen bij Bpost in 2020 voor Direct Mail
In 2020 wijzigt er heel wat bij Bpost voor Direct mail. Dit jaar is er meer keuze uit de tarieven. Er is echter ook een aanpassing van het bedeel-moment. Hieronder vindt u een schematische voorstelling.
4 februari 2020
Warm het ja-woord van je lezer op met positieve woorden
JE WIL HET JA-WOORD KRIJGEN VAN JE LEZER? Kies dan voor positieve woorden. De Grote Ja van de lezer warm je op met kleine jaatjes. Elk positief woord is zo’n klein jaatje, elk negatief woord een klein neetje. Vermijd negatieve woorden als ‘niet’ of ‘geen’. In plaats van ‘Aarzel niet om me te bellen’, staat er beter: ‘Bel me gerust op.’ Met positieve woorden ademt je hele tekst gemakkelijker een positieve sfeer.
11 februari 2020
Andere tijden, andere mailings
Veel bedrijven gebruiken nu Direct Mail om paaseitjes naar hun medewerkers of klanten om hen een hart onder de riem te steken. Nu vele mensen thuis werken, worden er ook kaartjes gestuurd om het contact te behouden. Kaartjes om mensen te bedanken, wensen te sturen. Opvallend is dat de medewerkers extra aandacht krijgen.
4 april 2020
Kerstmailings: 3 do’s en 1 don’t
Met de feestdagen in aantocht is het tijd om te denken aan je kerstmailing, wij geven je enkele interessante tips voor een succesvolle campagne.
12 december 2019
E-mailmarketing versus Direct Marketing: de harde waarheid
Boek je met e-mailmarketing niet meer de resultaten van enkele jaren geleden? Combineer met Direct Marketing. Resultaat: meer respons, hogere conversie.
8 mei 2019
Vermant verwent trouwe klanten met chocoladeactie
Een zoete chocoladeactie als Direct Mailing Mastermail heeft voor Vermant Automotive Group uit Mechelen een gepersonaliseerde chocoladeactie uitgewerkt en uitgevoerd.
28 april 2019
Een sterk resultaat voor CarsOnTheWeb
3 april 2019
GDPR en Direct Mailing: 3 kernboodschappen
In samenwerking met Cranium (consultancybedrijf in privacy en gegevensbescherming) organiseerde MASTERMail donderdag 21 maart 2019 een commerciële GDPR en Direct Mailing-sessie.
25 maart 2019
Kies je communicatie moment
Een content-kalender is als Direct Marketeer handig om jaarlijks een overzicht te maken van alle voorziene events, feest- en themadagen.
1 maart 2019
Verhoog je ROI in direct marketing met A/B-tests
Vrees je dat A/B-testing voor je direct marketing onbegonnen werk is? Helemaal niet, we tonen je hoe het werkt.
15 december 2018
Je mailing laten vertellen in 1-2-3’tjes
In je mailing overtuig je consumenten het best met drie argumenten. Vertel dus in 1-2-3’tjes over de kwaliteiten van je dienst of product. Vanaf vier argumenten word je drammerig – en je lezer sceptischer.
16 juli 2018
Wit is altijd schoon in Direct Mail
Te veel lettertjes op te weinig plaats. Te kleine lettertjes ook. En vooral: te weinig witruimte. Ik zie het nog veel te veel: een boodschap die niet overkomt doordat ze te weinig plaats krijgt.
18 mei 2018
Zet direct mailing centraal in je content marketing
WAAROM VERDIENT DIRECT MAILING EEN CENTRALE PLAATS IN JE CONTENT MARKETING?
2 april 2018
Stop emotie in je Direct Mailing
Emotie speelt een steeds grotere rol in klantenrelaties. Want klanten zijn vandaag best wel wispelturig. Ze wisselen razendsnel van merk en leverancier. Ze laten zich door anderen beïnvloeden. En ze vergelijken online tot ze de beste deal denken te vinden.
12 februari 2018
Nieuwe verzendtarieven voor 2018!
NIEUWE VERZENDTARIEVEN BPOST Vanaf 1 januari 2018 wijzigen de verzendtarieven van Bpost. Hieronder vind je een handig overzicht.
3 januari 2018
Direct mail? What a feeling!
Het grootste voordeel van direct mail? Je kan het voelen. Elke envelop, elke brief, elke folder en elk dm-pakket in zijn geheel spreekt het gevoel van de ontvanger aan. Gebruik daarom je tastzin bij het kiezen van papier voor direct mailings. Zodat je doelgroep meteen zegt: What a feeling!
7 november 2017
Praten met je klanten in je Direct Mail
COPYWRITING: DE JUISTE TAAL VOOR EEN BETER RESULTAAT! Copywriting is de kunst een tekst te laten swingen. Schrijven om te verkopen, daar heb je meer voor nodig dan ‘correct Nederlands’.
9 oktober 2017
Direct Mail ontwerpen? Hoe kleuren ons beïnvloeden!
Een Direct Mail ontwerpen? De kleur is voor 85% van de consumenten de belangrijkste reden om voor een bepaald product te kiezen. Reden genoeg om even stil te staan bij welke kleur je gaat gebruiken in jouw volgende direct mail.
21 september 2017
STIMA Sessie over Direct Mail bij MASTERmail
8 juni 2017
9 Postkaart-tips
1GEBRUIK EEN DUIDELIJKE TITEL ZODAT ONMIDDELLIJK DUIDELIJK IS WAAR HET OVER GAAT
31 mei 2017
De General Data Protection Regulation (GDPR), een Europese richtlijn
GDPR : EEN REGEL MET IMPACT OP DE DATA VAN JE KLANTEN ! Binnenkort krijgen alle bedrijven, verenigingen, organisaties actief in de EU te maken met nieuwe dataprotectiewetgeving: de General Data Protection Regulation (GDPR).
1 mei 2017
Boost je direct mailcampagne met MASTERmail
Wil je weten hoe MASTERmail jouw direct mailcampagne kan verzorgen? Ontdek dan hier onze bedrijfsfilm.
10 maart 2017
Gewijzigde verzendtarieven en een nieuwe sortering, bent u al op de hoogte?
1 februari heeft wat veranderingen met zich meegebracht. Wij houden u dan ook graag op de hoogte van de wijzigingen in verband met de verzendtarieven en sortering van uw mailing.
8 februari 2017
Uw fiscale attesten al uitgestuurd?
De overgang van oud op nieuw is weer gepasseerd en 2017 is een feit! Maar bij het begin van een nieuw jaar horen ook enkele verantwoordelijkheden, zoals fiscale attesten. Hebt u deze al uitgestuurd?
6 januari 2017