8 mei 2019

E-mailmarketing versus Direct Marketing: de harde waarheid

E-mailmarketing werkt niet meer zoals vroeger. Mensen worden overspoeld door mails. Niet alleen pure spam. Maar ook mails van bedrijven zonder doel en zonder aanbod. En natuurlijk veel mails met een duidelijk aanbod, maar te veel en te dikwijls. Het gevolg van die tsunami van commerciële e-mails? Minder respons, lagere conversie.

De oplossing?

Betere e-mails versturen, natuurlijk. Maar ook het geweer van schouder veranderen. Eerst wat cijfers.

Het Britse marketingbureau Proactive deed in 2017 onderzoek naar e-mailmarketing en direct marketing.

De opvallendste resultaten:

  • 70% van de ondervraagde personen zeggen dat ze te veel e-mails krijgen.
  • De levensduur van een Direct Mailing is 17 dagen, die van een mail amper 2 seconden.
  • Direct Mail haalt een response rate van 4,4%, terwijl dat bij e-mails maar 0,12% is.
  • De ROI (return on investment) is bij e-mailmarketing hoger, maar de kosten per acquisitie liggen bij direct marketing lager.

Verschillende karakters, verschillende doelen.

Tegelijkertijd stelde het onderzoek vast dat e-mailmarketing en direct marketing een ander karakter hebben. E-mails zijn snel, informatief, informeel, spontaan, interessant en leuk. Direct mails worden ervaren als officieel, belangrijk, formeel, geloofwaardig, persoonlijk, betrouwbaar, informatief en iets om goed te bekijken. Dat verschil in karakter geeft je de mogelijkheid om het kanaal van je communicatie doelgericht te kiezen.

Mixed media campagnes

Uit een onderzoek van de Britse Royal Mail komt naar voren dat direct marketing en e-mailmarketing elkaar kunnen versterken. Een reden daarvoor is dat mensen voor een verschillend kanaal kiezen afhankelijk van waar ze zich bevinden, wat ze aan het doen zijn of het doel van de communicatie.

Opvallende percentages:

  • 51% geeft de voorkeur aan bedrijven die Direct Mail en e-mail combineren.
  • 56% voelt zich meer gewaardeerd door Direct Mail. Bij e-mail vindt maar 40% dat.
  • 65% houdt ervan zowel door een papieren als een online catalogus te bladeren voordat ze overgaan tot een aankoop.

Ga daarom voor mixed media campagnes: laat je direct mail en e-mail elkaar versterken. Het leidt tot …

Verrassende resultaten

  • 25% van de klanten spendeert meer als bedrijven Direct Mail en e-mail combineren.
  • Prospects zijn 10 tot 20% meer geneigd tot conversie na een aanbod via Direct Mail dan na een aanbod via e-mail.
  • De combinatie van Direct Mail en e-mail scoort beter voor merkbekendheid, ROI en klantenervaring.

Waarom ervaren mensen direct mail zo positief?

Cijfers zeggen veel, maar de emoties van mensen spelen ook een rol. Mensen houden ervan iets vast te nemen. Stuur je een mooie Direct Mail, een staaltje of een proefpakket via de post? Dan moeten ze het geheel openenaanraken en testen.

Een voorbeeld: een parfumwebshop kan nieuwe producten niet via e-mail laten ruiken. Daarom verstuurt het bedrijf direct mails met staaltjes naar zijn klanten. Dat creëert een unieke zintuiglijke beleving: kijken, voelen, ruiken.

Resultaat? Direct Mail creëert een sterkere band en een emotionele respons. Mensen voelen zich persoonlijk aangesproken.

Maak je marketing sterker met direct mail

Combineer je direct mail en e-mail? Dan zul je betere resultaten behalen. Goed voor je marketing en goed voor je bedrijf.

Hoe begin je eraan?

Nodig een specialist van MasterMail uit, bijvoorbeeld Leen of Els.

Bronnen en meer info: MarketingProfsSmartInsightsMailChimp en Bakergoodchild
Meer items E-mailmarketing versus Direct Marketing: de harde waarheid

Wijzigingen bij Bpost in 2020 voor Direct Mail

In 2020 wijzigt er heel wat bij Bpost voor Direct mail. Dit jaar is er meer keuze uit de tarieven. Er is echter ook een aanpassing van het bedeel-moment. Hieronder vindt u een schematische voorstelling.

4 februari 2020

Warm het ja-woord van je lezer op met positieve woorden

JE WIL HET JA-WOORD KRIJGEN VAN JE LEZER? Kies dan voor positieve woorden. De Grote Ja van de lezer warm je op met kleine jaatjes. Elk positief woord is zo’n klein jaatje, elk negatief woord een klein neetje. Vermijd negatieve woorden als ‘niet’ of ‘geen’. In plaats van ‘Aarzel niet om me te bellen’, staat er beter: ‘Bel me gerust op.’ Met positieve woorden ademt je hele tekst gemakkelijker een positieve sfeer.

11 februari 2020

Andere tijden, andere mailings

Veel bedrijven gebruiken nu Direct Mail om paaseitjes naar hun medewerkers of klanten om hen een hart onder de riem te steken. Nu vele mensen thuis werken, worden er ook kaartjes gestuurd om het contact te behouden. Kaartjes om mensen te bedanken, wensen te sturen. Opvallend is dat de medewerkers extra aandacht krijgen.

4 april 2020

Kerstmailings: 3 do’s en 1 don’t

Met de feestdagen in aantocht is het tijd om te denken aan je kerstmailing, wij geven je enkele interessante tips voor een succesvolle campagne.

12 december 2019

Vermant verwent trouwe klanten met chocoladeactie

Een zoete chocoladeactie als Direct Mailing Mastermail heeft voor Vermant Automotive Group uit Mechelen een gepersonaliseerde chocoladeactie uitgewerkt en uitgevoerd.

28 april 2019

Een sterk resultaat voor CarsOnTheWeb

3 april 2019

GDPR en Direct Mailing: 3 kernboodschappen

In samenwerking met Cranium (consultancybedrijf in privacy en gegevensbescherming) organiseerde MASTERMail donderdag 21 maart 2019 een commerciële GDPR en Direct Mailing-sessie.

25 maart 2019

Kies je communicatie moment

Een content-kalender is als Direct Marketeer handig om jaarlijks een overzicht te maken van alle voorziene events, feest- en themadagen.

1 maart 2019

Hoe krijg je meer mensen naar je event?

Krijg je ook zoveel uitnodigingen? Voor events, opendeurdagen, recepties, productpresentaties en optredens. Wat doen slimme organisatoren om ervoor te zorgen dat je hun uitnodiging niet vergeet?

22 februari 2019

Verhoog je ROI in direct marketing met A/B-tests

Vrees je dat A/B-testing voor je direct marketing onbegonnen werk is? Helemaal niet, we tonen je hoe het werkt.

15 december 2018

Je mailing laten vertellen in 1-2-3’tjes

In je mailing overtuig je consumenten het best met drie argumenten. Vertel dus in 1-2-3’tjes over de kwaliteiten van je dienst of product. Vanaf vier argumenten word je drammerig – en je lezer sceptischer.

16 juli 2018

Wit is altijd schoon in Direct Mail

Te veel lettertjes op te weinig plaats. Te kleine lettertjes ook. En vooral: te weinig witruimte. Ik zie het nog veel te veel: een boodschap die niet overkomt doordat ze te weinig plaats krijgt.

18 mei 2018

Zet direct mailing centraal in je content marketing

WAAROM VERDIENT DIRECT MAILING EEN CENTRALE PLAATS IN JE CONTENT MARKETING?

2 april 2018

Stop emotie in je Direct Mailing

Emotie speelt een steeds grotere rol in klantenrelaties. Want klanten zijn vandaag best wel wispelturig. Ze wisselen razendsnel van merk en leverancier. Ze laten zich door anderen beïnvloeden. En ze vergelijken online tot ze de beste deal denken te vinden.

12 februari 2018

Nieuwe verzendtarieven voor 2018!

NIEUWE VERZENDTARIEVEN BPOST Vanaf 1 januari 2018 wijzigen de verzendtarieven van Bpost. Hieronder vind je een handig overzicht.

3 januari 2018

Direct mail? What a feeling!

Het grootste voordeel van direct mail? Je kan het voelen. Elke envelop, elke brief, elke folder en elk dm-pakket in zijn geheel spreekt het gevoel van de ontvanger aan. Gebruik daarom je tastzin bij het kiezen van papier voor direct mailings. Zodat je doelgroep meteen zegt: What a feeling!

7 november 2017

Praten met je klanten in je Direct Mail

COPYWRITING: DE JUISTE TAAL VOOR EEN BETER RESULTAAT! Copywriting is de kunst een tekst te laten swingen. Schrijven om te verkopen, daar heb je meer voor nodig dan ‘correct Nederlands’.

9 oktober 2017

Direct Mail ontwerpen? Hoe kleuren ons beïnvloeden!

Een Direct Mail ontwerpen? De kleur is voor 85% van de consumenten de belangrijkste reden om voor een bepaald product te kiezen. Reden genoeg om even stil te staan bij welke kleur je gaat gebruiken in jouw volgende direct mail.

21 september 2017

STIMA Sessie over Direct Mail bij MASTERmail

8 juni 2017

9 Postkaart-tips

1GEBRUIK EEN DUIDELIJKE TITEL ZODAT ONMIDDELLIJK DUIDELIJK IS WAAR HET OVER GAAT

31 mei 2017

De General Data Protection Regulation (GDPR), een Europese richtlijn

GDPR : EEN REGEL MET IMPACT OP DE DATA VAN JE KLANTEN ! Binnenkort krijgen alle bedrijven, verenigingen, organisaties actief in de EU te maken met nieuwe dataprotectiewetgeving: de General Data Protection Regulation (GDPR).

1 mei 2017

Boost je direct mailcampagne met MASTERmail

Wil je weten hoe MASTERmail jouw direct mailcampagne kan verzorgen? Ontdek dan hier onze bedrijfsfilm.

10 maart 2017

Gewijzigde verzendtarieven en een nieuwe sortering, bent u al op de hoogte?

1 februari heeft wat veranderingen met zich meegebracht. Wij houden u dan ook graag op de hoogte van de wijzigingen in verband met de verzendtarieven en sortering van uw mailing.

8 februari 2017

Uw fiscale attesten al uitgestuurd?

De overgang van oud op nieuw is weer gepasseerd en 2017 is een feit! Maar bij het begin van een nieuw jaar horen ook enkele verantwoordelijkheden, zoals fiscale attesten. Hebt u deze al uitgestuurd?

6 januari 2017

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x